Internetgigant Amazon heeft – met twee maanden vertraging – gereageerd op een uitgebreid verhaal in The New York Times over de intens competitieve werkcultuur. Woordvoerder van Amazon Jay Carney haalt uit met blog en de rel escaleert als de krant reageert.

Werknemers bij Amazon zitten huilend achter hun bureaus, schreef The New York Times in augustus in een zeer uitgebreide ontleding van het personeelsbeleid bij de internetreus. Hoewel Amazon toentertijd slechts reageerde bij monde van oprichter en opperhoofd Jeff Bezos, heeft woordvoerder Jay Carney nu een venijnig blog geschreven.

Daarin ontkracht hij de claims van verschillende mensen die NYT aan het woord laat. Bo Olsen, de man die zijn huilende collega’s beschreef, zou gefraudeerd hebben en zelf ontslag genomen hebben toen dat uitkwam. Over de vrouw die opbiechtte dat ze vier nachten had doorgehaald, meldt Carney dat ze dat zelf verkoos.

Nalatig werk van reporters

Carney, die ooit werkte als perschef van het Witte Huis, beargumenteert uiteindelijk dat de NYT-reporters hun werk niet zorgvuldig hebben gedaan en nalatig waren bij het checken van de achtergrond van bronnen en feiten. “Als de verslaggevers hun feiten hadden gecheckt, was het verhaal dat ze gepubliceerd hadden veel gebalanceerder, minder sensationeel en – eerlijkheidshalve – veel saaier geweest.”

En daar begint de nieuwe rel pas op stoom te komen.

De redactiechef van The New York Times, Dean Baquet, fileert de post van Carney in een eigen blog. De verslaggevers spraken met meer dan honderd mensen die werken of werkten voor Amazon. Daar begonnen patronen uit te ontstaan, redeneert Baquet. Reacties van lezers op het artikel onderstreepten de anekdotes in het stuk en “het verhaal verzekert niet dat elke Amazon-werknemer een vreselijke tijd heeft”. Ook zegt Baquet dat Olsen, door Amazon van fraude beticht, daar van mening over verschilt.

Openheid

Maar wacht, er is meer. In een volgende post herhaalt Amazon-woordvoerder Carney zijn eerdere standpunten. Op sociale media beginnen kenners van de tech én klanten van Amazon schoon genoeg te krijgen van de onenigheid.

Maar tegelijkertijd is het interessant dat beide kemphanen verkiezen hun polemiek te bedrijven op Medium.com en niet elk vanuit hun eigen territorium op het internet. Het zorgt voor een zekere transparantie, meent Fortune. “Het resultaat kan afgedaan worden als spin aan beide zijdes, maar in elk geval gebeurt het in alle openheid.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl